Studenten HAS green academy werken aan kansen voor Limburgs Streekproduct in retail
Een groep van 26 eerstejaarsstudenten Food Innovation en Health Innovation aan HAS green academy Venlo, is in februari gestart met een innovatieproject voor Regionaal Voedselsysteem Limburg. Ze gaan onder begeleiding van hun docenten, en aan de hand van de ‘design thinking’ methodiek, oplossingen ontwikkelen voor de uitdagingen die we gaan tegenkomen als we via retailkanalen méér Limburgse Streekproducten in méér Limburgse winkelmandjes willen laten belanden.
Docent Marc Pruijssers: “Ik ben zo’n twee jaar geleden in contact gekomen met Regionaal Voedselsysteem Limburg. En enthousiast geraakt! In Limburg wordt zo’n rijke diversiteit aan voedsel geproduceerd, dat het ontzettend zonde is om dit vooral búiten Limburg af te zetten. Het Regionaal Voedselsysteem Limburg onderzoekt hoe dit anders kan. En dat past precies bij wat wij als hogeschool willen doen: de uitdagingen van vandaag onderzoeken en daarvoor de oplossingen van morgen verkennen en helpen te realiseren. Fantastisch dus, dat onze jonge innovators dit mogen gaan doen voor het Limburgse Streekproduct!”
Het project is van start gegaan middels een inleiding door onze ketenregisseur Marc Helwegen. Studenten maakten kennis met het waarom, onze doelen en met het ontwikkelde label ‘Limburgs Streekproduct’. Ook werd er druk gefilosofeerd over de uitdagingen in de retail. Wat vinden supermarktondernemers belangrijk? Wat wil de consument? Wat maakt het voor boeren en tuinders al dan niet interessant om mee te willen doen?
Pruijssers: “Zo’n inleiding door ketenregisseur Marc, maar ook de open en eerlijke discussie daarna, is een mooi vertrekpunt voor een design thinking project. We geven onze studenten liefst geen kant en klare opdracht of probleemstelling mee, maar in plaats daarvan sporen we ze aan om in wat wij noemen de ‘empathise’ fase, zich in te leven in het vraagstuk. Om dat goed te kunnen doen gaan ze éérst in gesprek met voedselproducenten, -verwerkers, consumenten en retailers, niet alleen supermarkten, maar ook slagers, bakkers en boerderijwinkels. Pas als ze hún belangen en behoeften goed begrijpen, kunnen ze ook een relevante probleemstelling formuleren. We noemen dat een ‘design challenge’. En dat kan van alles zijn. Het mooie van deze aanpak is dat er op deze manier dus meerdere uitdagingen worden aangepakt en dat er per uitdaging meerdere concrete oplossingen worden ontwikkeld. Daar kunnen we als Regionaal Voedselsysteem Limburg veel inspiratie uit halen en ons voordeel mee doen!”
Één van de geïnteresseerden en betrokkenen bij dit HAS-project is PLUS-ondernemer Jan Verbeeten. Jan is onlangs aangehaakt bij het Regionaal Voedselsysteem en zei meteen “ja” op de uitnodiging om aan studenten een gastcollege te geven over zijn visie op streekproducten. In zijn gastcollege vertelde hij hoe het familiebedrijf Verbeeten al sinds jaar en dag graag samenwerkt met lokale leveranciers. Maar ook welke uitdagingen daarbij komen kijken. Jan is erg benieuwd naar de uitkomst van het project. Misschien is de PLUS Verbeeten supermarkt in Tegelen wel één van de eerste retail-locaties waar we het label ‘Limburgs Streekproduct’ en de ideeën van de HAS-studenten gaan tegenkomen…
Met aandacht voor innovatie is RVS-LB trots op makers, telers, boeren en kwekers van Zuid-Limburg. Samen en daadkrachtig gezonde, voedzame producten van eigen bodem in de markt zetten, tegen eerlijke en transparante prijzen voor alle partijen uit de keten is het streven. RVS-LB verbindt, verknoopt en verkoopt…